Teknikk i balanse

Det konserttekniske feltet er et tradisjonelt svært mannsdominert felt, men uten rekruttering av kvinner mister feltet tilgang til halvparten av talentene. En viktig del av MUOs kompetansesatsing er prosjektet Teknikk i Balanse, som startet opp i stemmerettsjubileumsåret 2013. Prosjektets formål er å bidra til bedre kjønnsbalansen på det konserttekniske feltet gjennom å oppmuntre og stimulere til at flere kvinner utdanner seg og finner jobb innen lys- , lyd- og sceneteknikk. Prosjektet gir også rom for kompetanseheving av allerede etablerte kvinner i bransjen.

Foto: Stian Raa, Studenthuset Rokken.

Praksisplass


Praksisplass er en ordning der du får økt erfaring gjennom å jobbe sammen med en tekniker, for et lys/lyd/scene firma, på et spillested, med en turnerende artist eller på en festival. Målgruppen for praksisplassordningen er deg som studerer og/eller har noe praktisk erfaring innen lys, lyd og scene. Gjennom å delta i programmet får du økt kompetanse, verdifull yrkeserfaring og utvidet ditt profesjonelle nettverk. De med mye erfaring kan også søke ordningen for å få enda mer praktisk erfaring eller for å lære noe nytt. Vi tar en prat i forkant for å diskutere ønsker og mål for praksistiden. MUO dekker eventuelle kostnader forbundet med reise og opphold.

Flere av de som tidligere har deltatt i praksisprogrammet har i etterkant fått tilbud om oppdrag fra firmaet de har vært utplassert hos. Vi vil derfor anbefale at du søker praksisplass i nærheten av der du bor, for å få maksimalt utbytte av ordningen.

Du må være over 18 år for å delta i praksisprogrammet.

Søknadsfrister er 15. mai 2017.

Søknadsskjema

Bekreftede praksisplasser sommeren 2017
Dette er praksisplassene vi har fått bekreftet så lang. Flere kan tilkomme så følg med! Du kan gjerne finne praksisplass selv, men for å få reisestøtte må den godkjennes av MUO. Det er bare å sende en epost til kjetil@utstyrsordningen.no hvis du lurer på noe.

Øyafestivalen i Oslo er en av Norges største festivaler med 6 scener og noen av verdens største artister. Vi har i år 4 plasser totalt, to på lys og 2 på lyd gjennom Bright. Du er med på opprigg én dag før selve festivalen begynner, i tillegg til å jobbe hver dag under avviklingen.

Tidsrom: 7.-13. august
Nettside festival: oyafestivalen.no
Nettside firma: brightgroup.no

Pstereo-festivalen arrangeres på Marinen i Trondheim og er Midt-Norges største pop/rock-festival. Det er fire scener på festivalområdet, hvorav én av disse er forbeholdt nye, lovende band. Trondheim Lyd stiller med 3 praksisplasser totalt, én på lyd, én på lys og én på scene. Du er med på opprigg én dag før selve festivalen begynner, i tillegg til å jobbe hver dag under avviklingen.

Tidsrom: 16.-19. august
Nettside festival: pstereo.no
Nettside firma: trondheimlyd.no

Stiftelsen Olavsfestdagene i Trondheim har som formål å gjenreise og styrke Trondheim som nasjonalt kirkelig og kulturelt kraftsentrum. Festivalen har et bredt konsertprogram i tillegg til teater, foredrag m.m. Trondheim Lyd stiller med 3 praksisplasser totalt, én på lyd, én på lys og én på scene.

Tidsrom: 29. juli–5. august
Nettside: olavsfestdagene.no
Nettside firma: .trondheimlyd.no

Parkenfestivalen i Bodø har tre scener og hovedfokus på norsk pop og rock, ispedd noen internasjonale artister. Lydteamet stiller med én praksisplass på lyd og én praksisplass på lys.

Tidsrom: 15.-20. august (lys) / 16.-20. august (lyd)
Nettside: parkenfestivalen.no
Nettside firma: lydteamet.no

Havnafestivalen i Sandnessjøen er en ny festival med en et familievennlig preg. Lydteamet stiller med én praksisplass på lyd og én praksisplass på lys.

Tidsrom: 10.-12. august
Nettside: havnafestivalen.no
Nettside firma: lydteamet.no

Malakoff i Nordfjordeid i Sogn og Fjordane er en av landets største rockefestivaler med to scener og over 20.000 publikummere. Festivalen stiller med to plasser på lyd, to plasser på lys og to plasser på scene.

Tidsrom: 19.-22. juli
Nettside: malakoff.no



KRETS
Gjennom å møte andre i samme situasjon, få inspirasjon og lære av hverandre kan vi bygge et fundament for de som er i bransjen og nye som kommer inn! KRETS er i dag et selvstendig nettverk, men med godt og nært samarbeid med MUO, og tar initiativ til nettverksmøter med foredrag, workshops, faglig fordypning osv., med et mål om at jentene i bransjen etter hvert overtar styringen av nettverket og i fremtiden selv tar initiativ til nettverksmøter, foredrag og workshops. Målgruppen er kvinnelige teknikere i og på vei inn i bransjen,

Følg KRETS på facebook!


Tilskudd til lydmålingsutstyr

Musikkutstyrsordningen (MUO) ønsker å sette lydnivåer på konserter i fokus, og da er et lydmålingssystem et viktig verktøy. Spillesteder kan nå søke MUO om tilskudd til dette.

Søker får tilskudd til et komplett system som består av PC med nødvendig software, lydkort, mikrofon og system-kalibrator. Vi har valgt å bruke ett system, Wavecapture RT-Capture 3, slik at alle målinger og logger har de samme parameterne.

Alle som får tilskudd plikter å gjøre lydmålinger på alle sine arrangementer og til å sende inn all data til en server. Disse målingene skal kun brukes i undersøkelses- og forskningsøyemed for å bidra til økt kunnskap om lydforhold og akustikk på spillesteder.

MUO hverken kan eller vil sette grenser for hvor høyt man skal spille. Derimot så oppfordrer vi til selvjustis og anbefaler at man holder en grense på 102 dB(LAeq15 min). Dette er grense som er vanlig å forholde seg til i Norge, og som har blitt en slags «standard».

Dette trenger du å vite:
Ut året 2016 gis tilskudd til lydmålingsutstyr uten krav til egenandel.
Kun spillesteder kan motta tilskudd til lydmålingssystem. De som får innvilget tilskudd må derfor oppfylle MUOs krav til spillested
og MUOs generelle vilkår.
Søknadsskjemaet fylles ut og sendes inn med program for 2016. Søknaden skal leveres på e-post til postmottak@utstyrsordningen.no med emne: Søknad om lydmålingssystem – «navn på spillested».
Musikkutstyrsordningen kan etterspørre ytterligere informasjon og dokumentasjon ved behov.
Søknadene behandles fortløpende.

Søknadskjema laster du ned her

Kurs og kompetanse

Et viktig satsningsområde for Musikkutstyrsordningen er kompetanseheving, hvor vi både i samarbeid med andre arrangører og alene, bruker mange ulike kanaler:
  • Connector.Connector.

    MUO tilbyr kurs over hele Norge! Ønsker du et kurs, ta kontakt: kjetil@utstyrsordningen.no

  • Connector.Connector.

    MUO arrangerer årlig fagsamling for teknisk ansvarlig på spillesteder og hos konsertarrangører

Lesestoff

Her samler vi relevant og god litteratur for den konserttekniske delen av musikkbransjen. Hvis du har tips til noe som bør være med så send en mail til kjetil@utstyrsordning.no

Acoustic and Architectural design for rock and pop venues
av Niels Werner AdelmanLarsen

Vinklingen i boken på god akustikk for godt hørbare rockeband er ihvertfall for min egen del en liten revolusjon. Jeg kan ikke huske å ha sett en så detaljert og god bok om dette emnet tidligere (kom gjerne med gode tips på bøker hvis jeg tar feil…), og som samtidig mestrer kunsten å forklare hvordan de viktigste aktørene i rockemusikk har forskjellig syn (og hørsel..) på hvordan de vil at akustikken skal være. Fra lydteknikerens ønske om så tørr lyd som mulig til musikerne som vil ha respons fra salen og vegger, og til publikum som trenger trøkk i bånn for å føle at de er på en rockekonsert.Denne boken bør være pensum for alle som skal bygge konsertsaler, alle som allerede driver en konsertsal, alle musikere som trenger å forklare bedre hvordan de ønsker at lyden skal være, alle teknikere som vil ha større forståelse av samspillet mellom mennesker, rom og teknikk, samt faktisk også de som allerede jobber med akustikk på en eller annen måte og som gjerne vil ha gode input på akustikk i rom med forsterket musikk.

(Skrevet av Roy Botten)


The Arts of Electronics
av Horowitz & Hill

This is the thoroughly revised and updated second edition of the hugely successful The Art of Electronics. Widely accepted as the authoritative text and reference on electronic circuit design, both analog and digital, this book revolutionized the teaching of electronics by emphasizing the methods actually used by circuit designers — a combination of some basic laws, rules of thumb, and a large bag of tricks. The result is a largely nonmathematical treatment that encourages circuit intuition, brainstorming, and simplified calculations of circuit values and performance. The new Art of Electronics retains the feeling of informality and easy access that helped make the first edition so successful and popular. It is an ideal first textbook on electronics for scientists and engineers and an indispensable reference for anyone, professional or amateur, who works with electronic Circuits..


Principles of digital audio (6th ed.)
av Ken C. Pohlmann

The definitive guide to digital engineering. Gain a thorough understanding of digital audio tools, techniques, and practices from this completely revised and expanded resource. Written by industry pioneer and Audio Engineering Society Fellow Ken C. Pohlmann, Principles of Digital Audio, Sixth Edition, describes the technologies behind today’s audio equipment in a clear, practical style. Covering basic theory to the latest technological advancements, the book explains how to apply digital conversion, processing, compression, storage, streaming, and transmission concepts. New chapters on Blu-ray, speech coding, and low bit-rate coding are also included in this bestselling guide.


Sound Systems: Design and Optimization: Modern Techniques and Tools for Sound System Design and Alignment
av Bob McCarthy

In this guide to sound reinforcement alignment and design, Bob McCarthy shares his expert knowledge and effective methodology from years of teaching audio professionals. Written in a clear and easy-to-read style and illustrated with color diagrams and screenshots throughout, McCarthy’s unique guide gives you all the newest techniques to ensure perfect sound reinforcement and fulfill design needs. Outlining how sound is spread over a listening area, looking at the physics of speaker interaction, methods of alignment including mic placement, equalization, speaker placement and acoustic treatment, and now including case studies offering real world examples to fully explore different principals discussed, this book provides the definitive guide to sound reinforcement design and optimization.


Rockemusikk og hørselskader
av Carl Christian Lein Størmer

Rockemusikk står i særklasse når det gjelder støyeksponering. Carl Christian Lein Størmer har sett på forekomst av hørselstap, tinnitus og hyperacusis blant rockemusikere. Han er selv aktiv musiker og forsker på temaet. Utdannet lege.


Nyhetsbrev


– Få oppdateringer og annen nyttig informasjon rett i innboksen din. Meld deg på vårt nyhetsbrev