Last ned håndbok i teknisk festivalproduksjon

Kjetil WevlingAktuelt, Kurs og kompetanse, På forsiden

Musikkutstyrsordningen ga denne våren ut en håndbok om teknisk festivalproduksjon og fulgte denne opp med en omfattende foredragsrunde med forfatterne av boka. Det er nå tomt for trykte bøker, men du kan laste den ned i PDF her.

Norge er et land med svært mange festivaler og kulturarrangementer, der kvalitet på teknisk leveranse og avvikling er varierende. En god teknisk produksjon er helt avgjørende for at lyden blir bra, showet blir spektakulært, spilletider overholdes, sikkerhet ivaretas og at publikum, frivillige, artister og crew trives. Forfatterne Asbjørn Ebbesvik og Stig Aron Kamonen har lang erfaring som teknisk produsent og stagemanager på en rekke norske festivaler. I denne boka tar de deg gjennom hele prosessen fra starten av planleggingen til endt arrangement, og deler erfaringer fra sitt mangeårige arbeid.

Boka kan være nyttig for både festival- og konsertarrangører, studentsteder, produsenter, prosjektledere, scenemestere, studenter, crew og tekniske leverandører som ønsker å bidra til forutsigbarhet og bedret standard i produksjonene de er en del av.

Tilskudd til kulturlivet gir nytt liv i tomme lokaler!

Marte EvenrudAktuelt, På forsiden

17.4 millioner til konsert- og øvingslokaler landet rundt!

I årets første tildelingsrunde har Musikkutstyrsordningen fordelt 17.4 millioner kroner til 65 søknader fra aktører i hele Norge.

Musikkutstyrsordningen er den nasjonale tilskuddsordningen for akustikk, teknisk utstyr og lokaler.

  • Alle skal ha mulighet til å spille og oppleve musikk. Da trenger man musikkutstyr, gode lokaler å øve i og gode scener å spille på. Derfor er Musikkutstyrsordningen viktig! sier daglig leder i Musikkutstyrsordningen, Rhiannon Hovden Edwards.
  • En nasjonal ordning som Musikkutstyrsordningen har mulighet til å prioritere de gode prosjektene der de skjer, når de skjer, sier Edwards. I år er spennende prosjekter i Møre og Romsdal, Vest-Agder og Telemark blant de som har blitt prioritert.

 

Endelig blir det musikkscene i Kristiansund!

Med nesten 4 millioner i tilskudd fra Musikkutstyrsordningen blir det musikkscene og øvingsrom i Kulturfabrikken i Kristiansund. En tidligere minkfôrfabrikk fra 1965 skal omgjøres til en kulturfabrikk, med Kristiansund kommune som samarbeidspartner. Interessen og engasjementet er stort i lokalmiljøet. Styremedlem i Kulturfabrikken, Hege J Holten sier:

  • Kulturlivets ballbinge, Kulturfabrikken i Kristiansund, er et stort steg nærmere realisering av både etterlengtet scene og øvingsrom for Kristiansund og hele Nordmøre med tilskudd fra MUO. Stor jubel i styret over disse fantastiske nyheter, tilskuddet fra MUO er ikke bare av økonomisk viktighet, men det bidrar også til å sikre innhold i bygget!

 

Teateret i Kristiansand gjenoppstår!

Teateret i Kristiansand får 600.000 i tilskudd fra Musikkutstyrsordningen til lydutstyr, lysutstyr og tiltak for bedre konsertakustikk. Teateret har vært under oppussing siden mai 2017, etter at Gamle Kristiansand teater ble forlatt i 2011. Teateret åpner dørene igjen i august 2018, men har allerede tjuvstartet med artister som The Dogs, Honningbarna og Kvelertak. Teateret skal ta imot både store og små artister innen de fleste sjangre og ellers romme kulturaktivitet av alle slag.

  • Dette tilskuddet er en fantastisk anerkjennelse av det vi vil at Teateret skal bli for en hel region på Sørlandet. Ved å få tilskudd til såpass kostbare ting som akustiske tiltak og fremføringsutstyr, vil det bli mulig for oss å holde leieprisene nede, slik at dette i enda større grad blir et bygg for hele byen og regionen. Vi har høye ambisjoner og det føles utrolig godt å ha en aktør som Musikkutstyrsordningen på laget, sier kunstnerisk ansvarlig for Teateret i Kristiansand, Kjetil Nordhus.

 

Ny konsertscene i sentrum av Hamar

Festiviteten er et ærverdig lokale som ligger midt i Hamar sentrum. Lokalene har fungert som kulturhus, kino, teater og konsertscene i snart 100 år. Festiviteten har stått tomt de 20 siste årene, men nå har det kommet inn krefter som skal ta lokalene tilbake til sin opprinnelse. Med et tilskudd fra Musikkutstyrsordningen på over 250.000 til bedre konsertakustikk, vil Festiviteten Bar & Scene igjen bli et kulturlokale fylt med konserter og annen kulturaktivitet. Daglig leder på Festiviteten Bar og Scene, Espen Solheim Røhne, forteller entusiastisk:

  • Det er en drøm å få se lokalene i Festiviteten gjenreises og fylles med musikk, teater og kultur igjen! Takket være Musikkutstyrsordningen kan vi sette lokalene i den stand de fortjener!

 

Nytt liv og mer musikk på Parkbiografen i Skien

Lenger sør i Norge har Parkbiografen i Skien fått tilskudd fra Musikkutstyrsordningen på 1.3 millioner til lyd- og lysutstyr. Parkbiografen var tidligere Skiens nostalgiske gamle kino. Salen har plass til 600 publikummere og har vunnet europeiske priser for lyd og akustikk. Daglig Leder Linn Thomassen jubler:

  • Takk Musikkutstyrsordningen for at dere bidrar til å la bygget leve videre – med kvalitetsutstyr Parkbiografen verdig. Dette er fantastiske nyheter for oss og byen vår!

Thomassen legger til:

  •  Denne tildelingen gir oss unike muligheter til å gjøre flere og mer varierte bookinger – innenfor både lokale og alternative band, uten trauste forutsetninger med dyr leie av teknisk utstyr, som da gjør at vi ikke kan tilby det varierte programmet vi ønsker. Vi gleder oss til et fullstappet høstprogram, og ikke minst til å booke nye spennende ting i 2019!

 

Gammelt meieri blir ny kulturscene i Hordaland

I et gammelt fellesmeieri på Frekhaug, et tettsted i Hordaland med ca. 2.800 innbyggere, skal Meland kommune etablere en helt ny kulturarena. Til dette får Meland kommune nesten 1 million kroner fra Musikkutstyrsordningen. Pengene skal brukes til å skape god konsertakustikk og til å utstyr scenen med lyd- og lysutstyr. Kultursjef i Meland kommune, Eirik Bouwer Utne, forteller om svært god stemning på rådhuset og i UNG Meland:

  • Meieriet Frekhaug er eit stort løft å ta for ein mindre kommune som Meland. Tildelinga frå Musikkutstyrsordningen er til svært stor hjelp i dette arbeidet. For første gong vert det no ei ordinær og tilrettelagd scene for rytmisk musikk i Nordhordland – og vi gler oss stort til å gå i gang. No vert det musikk, kultur og lått og løye i mange år framover!

 

Gode øvingslokaler til hele landet

Alle må starte et sted og musikere starter i øvingsrommet. Med tilskudd fra Musikkutstyrsordningen på kroner 5.4 millioner til bygging og utbedring av øvingslokaler og ytterligere 1 million til øvingsutstyr vil det bli 62 nye og bedre egnede rom rundtomkring i hele landet.

En av stedene som får nytt øvingsrom denne runden er Vevelstad i Nordland. Vevelstad frivillighetssentral får 470.000,- til en splitter ny fullt utstyrt musikkbinge. Musikkbinger er ferdige flyttbare øvingsrom med gode lydforhold. Musikkbingen i Vevelstad skal etter planen settes opp i nærheten av sentrumsparken, skolen og Vevelstad frivilligsentral, som skal drifte bingen. Michelle Heere, daglig leder i Vevelstad frivillighetssentral er overrumplet og veldig glad:

  • Vi er så glade for å få midler fra Musikkutstyrsordningen til innkjøp av en 40m2, hel utstyrt, musikkbinge! Endelig kan vi satse på en real dose med musikkultur på lille Vevelstad. Det er jo gjerne i ungdomsårene der enn starter med band. Her har vi til nå ikke hatt egnede lokaler eller utstyr, men nå…!

Hun følger opp med:

  • Vi har mange utrolig flinke hobbymusikere, ung og gammel og alt imellom rundt omkring som har sittet på hvert sitt rom hver for seg. Tenk å få de samlet i Vævlo Musikkbinge. Tenk hva for en musikalsk magi som kan oppstå. Her får vi lære å spille, og dele gleden av å lage, musikk sammen. Kanskje vi endelig kan få sende et bidrag fra Vevelstad til neste UKM. Det hadde vært noe det!

 

Nøkkeltall første tildelingsrunde 2018

Første søknadsrunde i 2018 kom det inn 113 søknader med en total investeringssum på 61 millioner. Det kom søknader fra alle fylker. 65 søknader fikk tildelt tilskudd med en samlet tilskuddsramme på 17.4 millioner kroner.

Tildelingene fordelte seg slik:

Fremføringsutstyr: 39 tildelinger 6.924.000 kr

Akustikk scenelokale: 6 tildeling 4.055.000 kr

Øvingsrom og musikkbinger: 7 tildelinger 5.412.000 kr

Øvingsutstyr: 13 tildelinger 1.019.950 kr

Totalt: 65 tildelinger 17.410.950 kr

 

Du finner fullstendig tildelingsliste her 

Du finner tildelinger fordelt på fylke her 

———–

Kontaktperson presse:

Rhiannon Hovden Edwards, telefon: 916 05 070, epost: post@utstyrsordningen.no

 

Bildet:

Tou Scene i Stavanger fikk over 600.000 i tilskudd av Musikkutstyrsordningen til lydutstyr i Maskinhallen. Bildet er fra en julekonsert med lokale artister, hvor artistene tolket julelåter på sitt vis i et Tou-format. Kvelden ble kalt O’Tou med din glede!. Foto: John Rodger.

 

Om Musikkutstyrsordningen

Musikkutstyrsordningen (MUO) er den nasjonale tilskuddsordningen for teknisk utstyr, akustikk og lokaler. Siden opprettelsen av MUO i 2009 har flere hundre øvingsanlegg, øvingsfellesskap, storband og spellemannslag mottatt tilskudd til øvingsutstyr. Scener over hele landet har mottatt tilskudd til fremføringsutstyr. MUO har gitt tilskudd til 180 musikkbinger, samt tilskudd til bygging og utbedring av over 360 øvingsrom.

Neste søknadsfrist er 1. september 2018!

Les mer på musikkutstyrsordningen.no

———————-

 

Få tilsendt gratis håndbok om Teknisk Festivalproduksjon

Kjetil WevlingAktuelt, Kurs og kompetanse

Fikk du ikke deltatt på foredrag og har lyst på håndboken om teknisk festivalproduksjon tilsendt helt gratis?

Musikkutstyrsordningen ga denne våren ut en flunkende ny håndbok i teknisk festivalproduksjon og forfatterne av boka la ut på en omfattende forelesningsrunde der de besøkte 10 byer rundt i Norge. Deltakerne fikk alle med seg en bok hjem og førsteopplaget på 1.000 bøker forsvant veldig rask. Vi har nå trykket opp flere bøker, slik at du som ikke fikk deltatt på foredraget også skal ha mulighet til å få håndboken!

For å bestille sender du oss bare en e-post med navn, adresse og antall bøker du/dere ønsker til kjetil@utstyrsordningen.no. Hvis du holder til i Oslo, så er du selvsagt hjertelig velkommen til å komme innom kontoret vårt i Øvre Slottsgate 2 B og hent selv.

Om boka:

Norge er et land med svært mange festivaler og kulturarrangementer, der kvalitet på teknisk leveranse og avvikling er varierende. En god teknisk produksjon er helt avgjørende for at lyden blir bra, showet blir spektakulært, spilletider overholdes, sikkerhet ivaretas og at publikum, frivillige, artister og crew trives. Forfatterne Asbjørn Ebbesvik og Stig Aron Kamonen har lang erfaring som teknisk produsent og stagemanager på en rekke norske festivaler. I denne boka tar de deg gjennom hele prosessen fra starten av planleggingen til endt arrangement, og deler erfaringer fra sitt mangeårige arbeid.

Boka kan være nyttig for både festival- og konsertarrangører, studentsteder, produsenter, prosjektledere, scenemestere, studenter, crew og tekniske leverandører som ønsker å bidra til forutsigbarhet og bedret standard i produksjonene de er en del av.

Hovedtemaer:
  • Roller, ansvarsområder og organisasjonsstruktur
  • Produksjonsnivå
  • Arenaplanlegging
  • Prosjektering, budsjettering og leverandøravtaler
  • Teknisk spesifikasjon
  • Artist-advance
  • Produksjonsplan
  • Avvikling og tidsstyring
  • Bemanning og frivillige
  • HMS

MUOs høringssvar til EUs Ecodesign Working Plan 2016-2019

Kjetil WevlingAktuelt, På forsiden

Musikkutstyrsordningen har i samarbeid med lysedesignerne Hans Peter Jenssen og Kyrre Heldal Karlsen denne ukene levert høringssvar til EUs endringsforslag i forbindelse med økodesign og energimerking av en lang rekke produkter, herunder scenelys som brukes av bl.a. konsertscener og teater. Dette er ikke en nytt direktiv, men heller en revisjon med ytterligere innstramming av krav til energieffektivitet. Inntil nå har det vært et unntak for profesjonelt lys til kultur- og underholdnings formål, men dette unntaket er forslått fjernet i det oppdaterte direktivet, som hvis vedtatt trer i kraft fra september 2020. Det vil fra da av ikke være tillatt å omsette («place on the market») lamper, som ikke tilfredsstiller de nye kravene. Det svært lite av det vanligste utstyret vi bruker i dag som vil tilfredsstille kravene, uavhengig av om det er snakk om tungsten, arc eller LED lamper. Det vil fortsatt være lov å bruke det allerede innkjøpte utstyret, men det vil ikke være mulig å skaffe nye pærer, reservedeler e.l., hvilket betyr at utstyret i praksis må byttes ut.

MUO og samarbeidsorganisasjonene bak høringssvaret er svært opptatt av energisparing og tilhenger av nye, gode initiativer for å begrense belastningen på miljøet, siden dette både er og vil fortsette å være en stor utfordring i årene som kommer. Likevel er det flere argumenter for et fortsatt unntak for profesjonelt scenelys, som bør veie tungt i denne sammenheng. Det er både økonomiske, kunstneriske og miljømessige hensyn som spiller inn og disse bør både undersøkes og diskuteres nærmere. Under kan du lese hele høringssvaret (på engelsk).

Høringssvaret er støttet av følgende organisasjoner og firmaer (i alfabetisk rekkefølge): Atendi Scandinavia, BandOrg, Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon, FolkOrg, GramArt, Lysligaen, M12 Gruppen, Music Norway, Musikernes Fellesorganisasjon, Norske Konsertarrangører, Norske Kulturhus, Norske Scenografer, Norsk jazzforum, Norsk musikkråd, Norsk teater- og orkesterforening, Norsk Viseforum og nyMusikk.

Ta gjerne kontakt med fagansvarlig Kjetil F. Wevling på e-post: kjetil@utstyrsordningen.no hvis du har spørsmål eller kommentarer rundt tema.

 


Response to the public consultation on Eco-design and energy labelling on refrigerators, dishwashers, washing machines, televisions and lamps, as they relate to lighting for cultural and entertainment purposes.

Introduction

The senders of this response are an ad-hoc coalition of organizations, businesses and industry professionals, who together represent the majority of concert venues, theatres, festivals, music related interest groups, lighting designers, unions, performing artists, distributors and lighting equipment rental houses in Norway.

Even though Norway is not a member of the European Union, this regulation will be implemented through our EFTA and EEA memberships.

 

Main concerns and recommendation

The coalition is concerned with climate change and all members are committed to the goals of the EU in relation to reduced power consumption. In accordance to this, most of the concert venues, offices and theatres we represent work continuously to become as eco-friendly as possible both in terms of lighting and all other aspects of our businesses.

The proposed regulations cover all light sources and luminaries in an all-encompassing way. The current proposal takes certain specialist fields into consideration, e.g. video projection and sports field lighting, but considerations for lighting for cultural and entertainment purposes are vague. We are deeply concerned about the economic, technical and artistic consequences of implementing this revision, which could replace Commission Regulation (EU) No 1194/2012 “implementing Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council with regard to Eco-design requirements for directional lamps, light emitting diode lamps and related equipment”, without keeping the existing exemption for special purpose luminaries used for stage lighting in theatres and other live performance venues as described in Article 2 section 4(b). A definition of this kind of equipment can be found in IEC 60598-2-17:2017 “Particular requirements – Luminaries for stage lighting, television and film studios (outdoor and indoor)”.

We recommend that the European Commission also keep the narrow and limited exemption for professional lighting for entertainment and cultural events and installations as “special purpose lamps” as described in Commission Regulation (EU) No 1194/2012 Article 2 section 4(b) in the upcoming revision.

 

Specific topics concerning our industry

While we find the general scope and ambition of the proposed regulations laudable, as reducing energy consumption must be a top priority for years to come, the proposed regulations contain several specific, technical and artistic topics concerning our industry.

  1. The new A-G energy marking proposal with a minimum energy efficiency of 85 lumens per Watt includes in its scope a broad range of luminaries, excluding only luminaries with a luminous flux of less than 60 and more than 82000 lumens. The intent seems to be to automatically exclude high power lights used in sports fields and arenas, with the erroneous assumption that this will also include luminaries commonly used in lighting for cultural and entertainment purposes. The proposed regulations makes exceptions for video projector lamps inside the specified scope, and a similar exception is needed for lighting for cultural and entertainment purposes.

As an example, a commonly used and popular luminary for cultural and entertainment purposes is the ETC Source Four. With a 230V 575W halogen source, the luminary produces about 7500 lumens, which equates to about 13 lumens per watt. This is far outside the scope of the proposed regulations. Even the HPL source itself without optics and lamp housing would only render about 20 lumens per watt. (https://www.etcconnect.com/Products/Lighting-Fixtures/Source-Four/Source-Four-CE/Documentation.aspx)

The same problem can also be found in the very latest LED sources. The brand new Martin Mac Encore CLD measures at 11600 lumens. At 230V and 580W this is about 20 lumens per watt, the same as the halogen sourced ETC Source Four. (http://www.martin.com/en-us/support/product-details/mac-encore-wash-cld)

The technology to build readily available luminaries of the same price, quality and reliability needed by the culture and entertainment industry in order to operate within the scope of the A-G marking system does not exist in any current form known to this industry.

 

  1. The proposed regulations do not consider the use of additive colour mixing, a tool commonly used in the culture and entertainment sector. The definitions used in the proposal concerns white light, and certainly represent improvements to what is defined as white light. However, for any other colour than white, additive RGB (multicoloured) light is far more efficient, yet the current proposal would outlaw any such RGB source. Subtractive colour mixing, that employs filters in front of white light, is far less efficient than additive colour mixing, yet the proposed regulations will allow this while banning the more efficient alternative. The culture and entertainment industry requires both these tools at its disposal, and sufficient exemptions must be made for this technology.

 

  1. The regulations propose a limit on stand-by power to 500mW. In a simple household or retail store appliance this is achievable. In luminaries used by the culture and entertainment sector, this is highly unlikely to be possible. The luminaries in question need to remain powered on in order to continuously listen to updated control data (this is how large artistic lighting installations are controlled), as well as powering a myriad of other functions besides the light source itself, such as position, patterns & shapes and the onboard control computer required for smooth and reliable operation of modern luminaries for cultural and entertainment purposes.

 

In addition to these specific technical concerns, two more principal considerations should be taken in to account.

  1. Stage lighting represents a relatively small proportion of the total energy consumption in cultural and entertainment venues. Studies have shown that, due to the nature of how stage lighting is used in these venues, the power consumption for stage lighting is in the range of 5 – 10% of the venues total power consumption. Consequently, costly changes to the current range of equipment found in cultural and entertainment venues all around Europe will yield a very small saving in total power consumption. (http://www.lightingandsoundamerica.com/reprint/EnvironmentStageLight.pdf)

 

  1. Artistic concerns:

Variety of artistic expressions. The artistic foundation for lighting design is based on different light sources that render different quality of light, which opens up for a variety of artistic expressions. Limiting the variety of light sources available limits the range of artistic expression available to lighting designers.

Reproducing historical lighting designs. The art of lighting design has a history that traces the history of theatre from the first stages lit by sunlight, through gaslights and candles, to modern SSL luminaries. Technical development has made most of these luminaries obsolete, but some early luminaries, e.g. low-pressure sodium (a source widely used for street lighting, that limits colour reproduction to create an almost monochrome light) are still used to create unique effects impossible to faithfully recreate with any other luminaries. Legislation that makes it impossible to utilize historical light sources will also make it impossible to accurately recreate historical lighting designs.

 

Potential impact on our industry

The proposed regulations will potentially have a devastating impact on the cultural, entertainment, corporate event, exhibition and television lighting industry. Events such as the Eurovision Song Contest and similar shows would be impossible to pull off without violating these new regulations at multiple points.

Clubs, stages, theatres, venues, festivals and outdoor events throughout Europe will suffer, as the costs of upgrading and replacing fully functional equipment will seriously strain the economy of an entire sector as well as creating enormous amounts of technical and electrical waste from, in many cases nearly brand-new, equipment.

It is our understanding and belief that the authors of the Eco-design plan have not intended to harm our industry in this potential way, we are simply collateral damage in a grander process, which intent we fully support.

Søknadsfrist lydmålingsutstyr: 1. mai!

Marte EvenrudAktuelt

Musikkutstyrsordningen (MUO) ønsker å sette lydnivåer på konserter i fokus, og da er et lydmålingssystem et viktig verktøy. Spillesteder kan nå søke MUO om tilskudd til dette.

Søker får tilskudd til et komplett system som består av PC med nødvendig software, lydkort, mikrofon og system-kalibrator. Vi har valgt å bruke ett system, Wavecapture RT-Capture 3, slik at alle målinger og logger har de samme parameterne.

Alle som får tilskudd plikter å gjøre lydmålinger å gjøre lydmålinger på alle konserter/klubbkvelder med rytmisk musikk (dvs. rock, populærmusikk, jazz, verdensmusikk, folkemusikk og elektronisk musikk inkl. undersjangre) og laste disse opp til en server.
Lydmålingssystemet skal være fastmontert og skal kun brukes til lydnivålogging. Rapportene fra målingene og tilhørende lydfiler vil bli brukt i undersøkelses- og forskningsøyemed, for å bidra til økt kunnskap om lydforhold og akustikk. Mottaker av utstyret er ansvarlig for at ikke uvedkommende får tilgang på disse dataene.

Lydmålingssystemet har to ulike guidelines dere kan velge mellom når dere klargjør systemet for bruk. Den ene baserer seg på Helsedirektoratets veiledende grenseverdi på 99 dBA (Leq 30 min) fra deres publikasjon IS-0327 «Musikkanlegg og helse» og den andre baserer seg på en grenseverdi på 102 dBA (Leq 15 min). Vi gjør oppmerksom på at MUO verken kan eller vil sette grenser for hvor høyt dere skal spille.

Dette trenger du å vite:
Ut året 2018 gis tilskudd til lydmålingsutstyr uten krav til egenandel.

Kun spillesteder kan motta tilskudd til lydmålingssystem. De som får innvilget tilskudd må derfor oppfylle MUOs krav til spillested og MUOs generelle vilkår.

Søknadsskjemaet fylles ut og sendes inn med program for høsten 2017 og våren 2018. Søknaden skal leveres på e-post til postmottak@utstyrsordningen.no med emne: Søknad om lydmålingssystem – «navn på spillested».

Musikkutstyrsordningen kan etterspørre ytterligere informasjon og dokumentasjon ved behov.

Du laster ned søknadsskjemaet her.

Praksisplass sommeren 2018. Frist: 6. mai

Kjetil WevlingAktuelt, Kurs og kompetanse

En viktig del av MUOs kompetansesatsing er prosjektet Teknikk i Balanse, som startet opp i stemmerettsjubileumsåret 2013. Prosjektets formål er å bidra til bedre kjønnsbalanse på det konserttekniske feltet gjennom å oppmuntre og stimulere til at flere kvinner utdanner seg og finner jobb innen lys-, lyd- og sceneteknikk. Praksisplassprogrammet er en ordning der du får økt erfaring gjennom å jobbe for et konsertteknisk firma på en festival.

Målgruppen for praksisplassordningen er deg som studerer lys/lyd, er frivillig konserttekniker eller har noe praktisk erfaring innen lys-, lyd- eller sceneteknikk. Gjennom å delta i programmet får du økt kompetanse, verdifull yrkeserfaring og utvidet ditt profesjonelle nettverk. De med en del erfaring fra før kan også søke ordningen for å få mer eller annen praktisk erfaring, skaffe seg kontakter eller for å lære noe nytt. Vi tar en prat i forkant for å diskutere ønsker og mål for praksistiden.

Flere av de som tidligere har deltatt i praksisprogrammet har fått tilbud om flere oppdrag fra firmaet de har vært utplassert hos. Vi vil derfor anbefale at du søker praksisplass i nærheten av der du bor for å få maksimalt utbytte av ordningen. MUO og firmaene velger i samråd ut praktikanter etter endt søknadsrunde.

Du vil få svar på søknaden ca. 3 uker etter søknadsfristen og hvis du får tilbud om praksisplass har du 2 uker på å bekrefte at du ønsker den og signere avtale for praksisperioden. Alle praktikanter kan få dekket utgifter på inntil kr. 3.000,- for reise og inntil kr. 800,- pr. natt til overnatting av Musikkutstyrsordningen etter endt praksisperiode mot utfylt reiseregning og kopi av kvitteringer.

Assisterende lydtekniker
Som assisterende lydtekniker vil arbeidsoppgavene kunne bestå i å plukke utstyr på lager, pakke bil, delta på morgenmøte,  planlegging av linjeskjemaer, rigge backline, oppmikking av instrumenter på rullerisere, planlegging av sceneskift, utføring av sceneskift, plassere monitorer, rigge PA, rigge scene, rydding i utstyr o.l. Det vil mest sannsynlig ikke bli mulighet til å selv kjøre lyd under konserter.

Assisterende lystekniker
Som assisterende lysteknikerne vil arbeidsoppgavene kunne bestå i å delta på morgenmøte, å henge opp lys, adressere lys, fylle på røykmaskin, opp-/nedrigg av lysutstyr, backdroper og visuals under changeover og i noen tilfeller kjøre lys på konserter.

Assisterende stagemanager
Som assisterende stagemanager følger du stagemanager sine arbeidsoppgaver på en scene, og assisterer i organisering og logistikk i hele avviklingsfasen samt trolig i noen forberedelser (load-in, sound-check, changeover, show og load-out.)

NB! De konkrete arbeidsoppgavene vil variere noe fra firma til firma og fra produksjon til produksjon, så det ovennevnte er kun en generell oversikt over hvilke potensielle arbeidsoppgaver du kan forvente.

 

PRAKSISPLASSER (tidsperiodene er ikke 100% bekreftet ennå):

  • Malakoff Rockfestival på Nordfjordeid, ca. 18.-22. juli
  • Hove West på Tall Ships Races i Stavanger, ca. 24.-29. juli
  • Bright på Øyafestivalen i Oslo, ca. 5.-12. august
  • Lydteamet på Parkenfestivalen i Bodø, ca. 13.-19. august
  • Trondheim Lyd på Pstereo i Trondheim, ca. 16.-19. august

Du kan gjerne finne praksisplass selv, men for å få reisestøtte må den godkjennes av MUO. Du må være over 18 år for å delta i praksisprogrammet.

Kontakt gjerne fagansvarlige Kjetil F. wevling på kjetil@utstyrsordningen.no eller 21 37 88 14 hvis du lurer på noe.

Søknaden leveres elektronisk og du finner søknadsskjema her

Søknadsfrist er 6. mai 2018.

Foto: MUO

Trøbbel med å få levert søknad?

Marte EvenrudAktuelt

Søknadsportalen er for tiden ustabil, og vi opplever at mange søkere har problemer med lagringsfunksjonen. Vi jobber med å fikse feilen.

Søknadsfristen er derfor utsatt til 2. mars klokken 13.00.

Opplever du problemer med portalen, men ønsker å sende inn søknad med det samme? Under finner du søknadsskjemaet i word. Utfylt søknadsskjema og vedlegg sendes til post@utstyrsordningen.no

Fremføringsutstyr – Spillested

Fremføringsutstyr – Konsertarrangør

Øvingsutstyr – Øvingsanlegg

Musikkbinge – Øvingsanlegg

Akustiske tiltak – Spillested

Akustiske tiltak – Øvingsanlegg

Akustiske tiltak – Øvingsfellesskap

 

Vi beklager!

 

Musikkutstyrsordningen

post@utstyrsordningen.no

21 37 88 10

 

Foredrag om Teknisk Festivalproduksjon

Kjetil WevlingAktuelt, Kurs og kompetanse

Musikkutstyrsordningen utgir i disse dager en flunkende ny håndbok i teknisk festivalproduksjon og sender i den forbindelse forfatterne av boka ut på en omfattende foredragsturné. Det er gratis å delta og alle får med seg et eksemplar av boka hjem.

Norge er et land med svært mange festivaler og kulturarrangementer, der kvalitet på teknisk leveranse og avvikling er varierende. En god teknisk produksjon er helt avgjørende for at lyden blir bra, showet blir spektakulært, spilletider overholdes, sikkerhet ivaretas og at publikum, frivillige, artister og crew trives. Asbjørn Ebbesvik og Stig Aron Kamonen har lang erfaring som teknisk produsent og stagemanager på en rekke norske festivaler. I dette foredraget tar de dere gjennom hele prosessen fra starten av planleggingen til endt arrangement, og deler erfaringer fra sitt mangeårige arbeid.

Foredraget passer for festival- og konsertarrangører, produsenter, prosjektledere, scenemestere, crew og tekniske leverandører som ønsker å bidra til forutsigbarhet og bedret standard i produksjonene de er en del av.

Hovedtemaer:

  • Roller, ansvarsområder og organisasjonsstruktur
  • Produksjonsnivå
  • Arenaplanlegging
  • Prosjektering, budsjettering og leverandøravtaler
  • Teknisk spesifikasjon
  • Artist-advance
  • Produksjonsplan
  • Avvikling og tidsstyring
  • Bemanning og frivillige
  • HMS

KURSSTEDER:

Bergen, USF. Tirsdag 20. februar kl. 17.00-20.00

Hamar, Tante Gerda. Onsdag 7. mars kl. 17.00-20.00

Kongsberg, Energimølla. Mandag 19. mars kl. 17.00-20.00

Stavanger, Folken (Storsalen). Tirsdag 20. mars kl. 17.00-20.00

Trondheim, Kultursenteret ISAK. Onsdag 21. mars kl. 17.00-20.00 NB! Fullt!

Kristiansand, Coworx. Tirsdag 3. april kl. 17.00-20.00

Fredrikstad, Gamlebyen Kulturhus. Tirsdag 8. mai kl. 17.00-20.00

Oslo, Parkteateret. Onsdag 9. mai kl. 17.00-20.00 NB! Fullt!

Bodø, Stormen bibliotek, Mandag 14. mai kl. 17.00-20.00 NB! Fullt!

Tromsø, Tvibit, Tirsdag 15. mai kl. 17.00-20.00

KLIKK HER FOR PÅMELDING

Hvis du har spørsmål eller kommentarer, så kontakt gjerne fagansvarlig Kjetil F. Wevling på tlf. 920 41 471 eller e-post: kjetil@utstyrsordningen.no

Vel møtt!